Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2019 met een:

(515 beoordelingen)

8.8

Houd de enkel stabiel!

 

Bent u door uw enkel gegaan of is dit al vaker gebeurd? Neem dan de tijd om goed te herstellen en te werken aan het verbeteren van de stabiliteit van uw enkel.

Tijdens een enkelverzwikking klapt de enkel, meestal naar binnen, om. De buitenste enkelbanden worden dan overrekt of scheuren in. Een eerste enkelverzwikking is vaak erg pijnlijk en de enkel wordt vaak snel dik en blauw. Bij een normaal herstel kan er binnen 6 tot 8 weken weer volledig worden belast. Het is belangrijk de tijd te nemen om te herstellen. Als de enkelbanden nog niet goed zijn genezen en/of de spieren rondom de enkel nog niet goed functioneren, is de kans groter dat de enkel opnieuw verzwikt en het herstel langer duurt.

Hoe merkt u dat uw enkel nog niet stabiel is:

  •  In wisselende mate pijn en zwelling;
  • Verstoorde coördinatie/aansturing van de enkel;
  • Verlies van stabiliteit van de enkel. Men ervaart instabiliteit soms alleen bij het hardlopen, maar het kan ook al bij lopen, traplopen en/of lopen op een ongelijke ondergrond;
  • Verlies van spierkracht van de enkel;
  • Angst om te bewegen;
  • Verminderde beweeglijkheid/stijfheid in de andere gewrichten van de enkel en voet;
  • Vergrote beweeglijkheid van de enkel als gevolg van onvoldoende herstel van de enkelbanden.

Wat kunt u zelf doen?

  • Om te voorkomen dat langdurige enkelinstabiliteit ontstaat, is het dus belangrijk dat een enkelverzwikking goed wordt behandeld;
  • Doe in de herstelperiode oefeningen die de enkel versterken op geleide van de pijn, zwelling en vermoeidheid van de enkel. Zie voor oefeningen de “versterk je enkel” app;
  • Als lopen pijnvrij is, dan kan er begonnen worden met het opbouwen van snelwandelen, om vervolgens te kunnen gaan hardlopen;
  • Tijdens het hervatten van een sport: train eerst rustig en mocht dit goed gaan, dan kan men vervolgens intensiever en langer gaan trainen.

Wat kan de (sport)fysiotherapeut voor u doen?

Soms is het nodig om de enkel in te tapen. Op geleide van pijn, zwelling en stijfheid wordt de enkel stapsgewijs versterkt door het uitvoeren van licht belastbare oefeningen. Vervolgens zal, door zwaardere oefeningen, de enkel worden versterkt tot op het niveau van werk en/of sport. Het kan in het begin noodzakelijk zijn tijdens het sporten een brace te dragen ter voorkoming van een nieuwe enkelverzwikking.

Als u, ondanks de tips, toch klachten houdt of krijgt, dan staat het team van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin en De Kranshof voor u klaar! Onze fysiotherapeuten hebben ruime ervaring met deze en andere behandelingen. Wilt u een afspraak maken,  klik dan hier https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/contact/

Nieuwe regels per 14 oktober 2020

Gezondheid en veiligheid voor u als patiënt en ons team staan voorop.

Kom niet naar de praktijk:

  • Als u één of meerdere van de volgende (ook milde) symptomen heeft; neusverkoudheid of hoesten, benauwdheid of koorts (temperatuur vanaf 38 gr. C)
  • Als u de afgelopen 24 uur klachten (COVID-19) symptomen heeft gehad
  • Als uw huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten heeft.
  • Er bij u of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen corona (COVID-19) is vastgesteld
  • Als u in quarantaine bent omdat u direct contact heeft gehad met iemand waarbij het coronavirus is vastgesteld
  • Als u in de afgelopen 10 dagen in een code oranje gebied op vakantie bent geweest

Als u naar de praktijk komt, wilt u zich dan houden aan onderstaande regels?

  • Kom pas naar de praktijk nadat u telefonisch een afspraak heeft gemaakt
  • Draag een mondkapje, zet dit op voordat u in de wachtkamer plaats neemt
  • Neem een badlaken en een handdoek mee. We hebben geen lakens op de bank vanwege de hygiëne
  • Kom alleen naar de praktijk. Als dit niet kan, neem dan maximaal 1 begeleider mee
  • Kom maximaal 5 minuten voor uw afspraak naar de praktijk
  • Desinfecteer bij binnenkomst en bij het verlaten van de praktijk uw handen met ons desinfectiemiddel
  • Houd 1,5 meter afstand van andere patiënten
  • Was regelmatig uw handen, hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog en gebruik papieren zakdoekjes
  • Gebruik het toilet zo min mogelijk

Wij nemen de volgende maatregelen:

  • Wij houden, indien mogelijk, 1,5 meter afstand
  • Wij dragen een mondkapje en handschoenen
  • Wij geven geen handen en zorgen voor een goede handhygiëne
  • Wij zorgen ervoor dat er zo min mogelijk patiënten tegelijk in de wachtkamer zitten en dat deze zover mogelijk van de looproute zitten
  • Wij maken de behandelbank en het oefenmateriaal na elke patiënt schoon. Deurklinken, kranen en stoelleuningen worden enkele keren per dag schoongemaakt
  • Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Wij voldoen tenminste aan de richtlijn “Verantwoord opschalen paramedische zorg in de 1e lijn tijdens de Coronacrisis” van het KNGF van 30 april 2020

Persoonlijke beschermingsmiddelen;

  • Vanaf oktober 2020 dragen wij een mondkapje en handschoenen en vragen wij de patiënten om een mondkapje te dragen. Onze beroepsgroep, het KNGF, adviseert dit aan ons
  • Volgens bovenstaande richtlijn zijn wij niet verplicht om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken als er geen verhoogd risico op besmetting met corona bestaat, ook niet als de behandeling binnen een afstand van 1,5 meter van de patiënt plaatsvindt, zoals bij mobilisaties of massage
  • Het is belangrijk dat u en de therapeut strikte hygiëne maatregelen hanteren.
  • Als er verdenking op COVID-19 is kan de therapeut u, als dat noodzakelijk is, behandelen bij u thuis. De therapeut draagt dan een mondkapje (IIR), een veiligheidsbril en handschoenen

Als u vragen of opmerkingen heeft, laat het ons weten!

Wij danken u voor uw medewerking.

De invloed van stress op het lichaam!

 

We weten het eigenlijk al: zorgen, piekeren of een aangrijpende gebeurtenis kan leiden tot lichamelijke klachten en dit is geen inbeelding of aanstellerij. Hoe zit dit nou precies en hoe kan een psychosomatisch fysiotherapeut u hiermee helpen?

Vroeger hadden we met name te maken met overlevingsstress. Er was een gevaar in de vorm van een struikrover of een gevaarlijk dier en ons lichaam werd klaargemaakt om hierop te reageren. Dus vechten of vluchten. Deze reactie gaat snel en automatisch: we hoeven niet te bedenken wat we allemaal moeten doen. Het hart gaat sneller kloppen, de ademhaling gaat sneller en/of dieper, de spieren worden aangespannen, de maag en darmen worden stilgelegd of gooien de overtollige ballast eruit en we worden super alert. Dit allemaal om snel te kunnen lopen en ons leven te redden. Als het gevaar geweken is, herstelt het lichaam zich weer en gaan we weer gewoon verder.

In de huidige tijd hebben we veel minder met overlevingsstress, maar meer met zorgen en piekeren te maken. Dagelijkse zorgen prikkelen ons emotionele brein en geven een vergelijkbare reactie als overlevingsstress. Bij veel dagelijkse zorgen is er geen tijd voor herstel en blijven we in de actiestand. Als we langdurig in de actiestand blijven, ontregelt ons emotionele brein en ontstaan er klachten zoals chronische pijn, vermoeidheid, prikkelbaarheid, angst, depressie, verminderde concentratie, hyperventilatie en gespannenheid. In de coronatijd is er veel veranderd: vaste ritmes veranderden door thuiswerken en kinderen die niet naar school mochten. Zorgen om werk en inkomen, zorgen over eigen gezondheid of die van je naasten ect. Er wordt veel van ons gevraagd, soms teveel. Eén probleem kunnen we wel aan, maar als de zorgen gaan stapelen wordt het steeds moeilijker om tussendoor te herstellen en komen er klachten.

De psychosomatisch fysiotherapeut https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/specialisaties/psychosomatische-fysiotherapie/ helpt bij het herstellen van de actiestand naar de neutrale stand. Dit gebeurt door te kijken naar de wisselwerking tussen denken-voelen-doen:

Denken: herkaderen van negatieve gedachten en anti pieker oefeningen.
Voelen: leren bewust te voelen naar het lichaam en zijn reacties. Ook voelen naar hoe gedachten invloed hebben op het lichaam of wanneer je aan je grens zit en moet stoppen.
Doen: ontspanningsoefeningen of juist meer bewegen.

We hebben hier te maken met zorg op maat. Er wordt niet alleen gekeken naar wat de klacht is, maar veel meer hoe is die persoon en hoe kan die geholpen worden. Dit past binnen de visie
‘Persoonlijk Beter’ https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/team/ van Team Fysiotherapie Passewaaij, De Kranshof en De Gravin.

Gespecialiseerd psychosomatisch fysiotherapeut Willeke Peters en fysiotherapeut Anniek Landheer hebben ruime ervaring met psychosomatische klachten. Zij kunnen u helpen om meer controle te krijgen over uw klacht! Voor meer informatie over deze therapeuten, klik op  https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/team/willeke-peters/ of https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/team/anniek-landheer/ . Wilt u een afspraak maken met één van beide fysiotherapeuten, bel 0344-610579 of vul het contactformulier in op onze website https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/contact/

Kom in beweging!

 

Hoeveel moet u bewegen?

Om in goede gezondheid te blijven is voldoende lichaamsbeweging nodig. Daarom heeft de Gezondheidsraad een Beweegrichtlijn opgesteld.

Dit betekent dat volwassenen en ouderen wordt geadviseerd om:

  • 2,5 uur per week matig intensief of intensief te bewegen;
  • 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen uit te voeren.

Als u ouder bent is het verstandig om ook balansoefeningen uit te voeren.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt elke dag een half uur wandelen of fietsen, waardoor u licht vermoeid raakt (hierdoor kunt u licht gaan transpireren, het hart gaat sneller kloppen en u gaat sneller ademen). Ook intensievere activiteiten in het huis en/of in de tuin dragen bij aan voldoende lichaamsbeweging. Deze activiteiten behoren tot matig intensief bewegen. Intensief bewegen is bijvoorbeeld hardlopen, fietsen met een snelheid van 22 tot 26 kilometer per uur of voetballen.

Voor het uitvoeren van spierversterkende oefeningen kunt u naar een fitnesscentrum gaan, maar het is ook mogelijk om deze thuis uit te voeren. U zou dan kunnen denken aan de volgende mogelijkheden:

Balansoefeningen kunt u uitvoeren door bijvoorbeeld op 1 been te gaan staan of een schaatspas te maken. Mocht u moeite hebben met de oefening, dan is het voor uw veiligheid verstandig om de oefening uit te voeren bij het aanrecht of een stevige stoel vast te pakken.

Hoe houdt u het vol?

  • Kies een activiteit of sport die u leuk vindt en die past bij uw lichamelijke conditie.
  • Zoek iemand waarmee u samen gaat bewegen/ sporten.
  • Ga sporten/bewegen op een vast tijdstip.
  • Zet de beweegactiviteit in uw agenda.

Lichamelijke klachten of blessures?

Mocht u blessures of lichamelijke klachten hebben waardoor het bewegen niet zo gaat als u zou willen; de fysiotherapeuten van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin, De Kranshof helpen u graag.

Mocht u toch nog klachten houden, dan kunnen wij samen met u kijken naar een passende beweegactiviteit.

Uw beloning

  • U krijgt meer energie en u voelt zich fitter.
  • U hebt minder kans op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en sommige soorten van kanker.
  • Bewegen is goed voor de geestelijke gezondheid, u verkleint de kans op dementie en depressie.
  • Afvallen gaat beter als u meer beweegt.

Voor meer informatie over de Beweegrichtlijn klik hier: https://www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=76mTZeiuKrc&feature=emb_logo

We wensen u veel succes!