Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2019 met een:

(515 beoordelingen)

8.8

Visitatie Pluspraktijk behaald!

Wij zijn erg blij en trots dat wij onze visitatie hebben behaald en voldoen aan alle eisen van het KNGF plusprogramma.

Tijdens de visitatie beoordeelden collega fysiotherapeuten uit andere praktijken aan de hand van een aantal criteria of onze praktijk handelt volgens de hoge standaarden van het plusprogramma.

We willen onze patiënten de best mogelijke behandeling geven. Daarom blijven we ook in 2021 continue werken aan verbetering van onze zorg en de praktijkvoering.  

We bedanken alle patiënten die ons tevredenheidsonderzoek hebben ingevuld en toestemming hebben gegeven voor het anoniem delen van behandelgegevens. Mede hierdoor kunnen wij onze zorg op een hoog niveau houden.

Blijf niet lopen met hoofdpijn!

 

         

 

Hoofdpijn is een veelvoorkomende aandoening. Bijna iedereen heeft er wel eens een keer mee te maken. Vervelend wordt het als het steeds terugkeert en het dagelijks leven en het werk gaat beperken. Onze therapeuten kunnen u helpen de hoofdpijn te verminderen en meer controle te krijgen over uw klachten.

Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn die vaak naast elkaar voorkomen. De meest voorkomende zijn spanningshoofdpijn en migraine.

Spanningshoofdpijn
Spanningshoofdpijn is te herkennen aan een bandgevoel om het hoofd en vaak in combinatie met pijn in de nek. Rust of medicatie helpt meestal niet. Een slechte (werk)houding lijkt een belangrijke veroorzaker te zijn.
Verbeteren van de houding, door het verbeteren van de soepelheid in de bovenrug in combinatie met het trainen van spieren en houdingsadviezen, kan de klachten verminderen. Mogelijk spelen ook problemen rond het kaakgewricht een rol. Voor meer informatie over spierspanningshoofdpijn: https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-heb-spanningshoofdpijn-0

Migraine
Migraine komt juist aan één kant van het hoofd voor en gaat vaak samen met misselijkheid/overgeven en gevoeligheid voor geluid of licht. Rust in combinatie met medicatie is dan de beste remedie.
Als migraine samengaat met spierspanningshoofdpijn, kan het behandelen van de spierspanningshoofdpijn ook de aanvallen van de migraine minder lang en minder heftig maken. Voor meer informatie over migraine: https://www.thuisarts.nl/migraine

Manuele therapie
Manuele therapie kan helpen de klachten te verminderen! Middels een persoonlijk onderzoek, advies en behandeling zal de manueel therapeut een behandeling op maat geven. Mocht het kaakgewricht een rol spelen, dan werken we nauw samen met de orofaciaal fysiotherapeut John Peerdeman.

Gespecialiseerd manueel therapeuten Lianne Broekhuizen en Amir Sagharichiha hebben ruime ervaring met hoofdpijnklachten. Zij kunnen u helpen meer controle te krijgen over uw klacht!

Wilt u een afspraak maken, klik dan hier.

Wij verwelkomen onze nieuwe collega Jelco!

Graag stel ik me aan u voor!

Mijn naam is Jelco van Ginkel, ik ben 25 jaar en sinds kort werkzaam bij Fysiotherapie Passewaaij/De Gravin/De Kranshof.

Op de basisschool mochten alle leerlingen een dagje meelopen bij een bepaald beroep. Voor mij was de keuze niet erg moeilijk; mijn buurvrouw was kinderfysiotherapeute en nodigde mij uit om een dagje bij haar in de praktijk te komen kijken. De kennismaking met dit beroep viel zo in goede aarde, dat ik er meteen van overtuigd was dat ik fysiotherapeut wilde worden.

Zo gezegd zo gedaan! Na het behalen van mijn diploma Fysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht eind februari 2019, kon ik meteen aan de slag bij een eerstelijns praktijk in Geldermalsen en Veenendaal. Ik maakte kennis met het vak in de praktijk en behandelde patiënten met zeer uiteenlopende klachten, aandoeningen en blessures.

Omdat ik bij het behandelen van complexe patiënten steeds meer diepgang miste, ben ik dit studiejaar begonnen met de master Orthopedische Manuele Therapie in Utrecht. Tijdens deze studie hoop ik nog kritischer te kunnen kijken naar de behandelmogelijkheden en meer handvatten te ontwikkelen om de patiënten zo efficiënt mogelijk te kunnen behandelen. Omdat ik me realiseerde dat de combinatie werk en studie veel tijd zou gaan kosten, heb ik besloten om dichter bij huis te gaan werken. Het kwam dus erg goed uit dat deze praktijk nog een fysiotherapeut zocht. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden in dit grote en kundige fysiotherapeutisch team.

Naast mijn werkzaamheden als fysiotherapeut, geef ik hydrotherapie bij de Reumapatiëntenvereniging Utrecht (RPVU). Hier worden verschillende oefeningen aan patiënten met reuma aangeboden in warm zwemwater.

Tot ziens in de praktijk!

 

Klachtenvrij thuiswerken

Klachtenvrij thuiswerken: hoe doe je dat?

Thuiswerken is door de coronacrisis flink toegenomen. Logisch ook, alleen werken veel werknemers vanuit huis op een niet goed ingerichte thuiswerkplek. Dat wil zeggen: de werkplek is vaak niet goed afgestemd en afgesteld op wat het lichaam vraagt. Als fysiotherapeuten hebben wij de afgelopen maanden gemerkt dat er een toename is van nek-, schouder- en rugklachten. Dit heeft mogelijk te maken met de slechte werkhouding op de thuiswerkplek.

Hoe kunt u uw lichamelijke klachten voorkomen en verminderen?

We zetten hieronder een aantal tips op een rijtje:

Werkhouding:

  • Maak gebruik van een los toetsenbord en plaats de laptop op een stapeltje boeken. Daardoor zit u minder snel in elkaar gezakt en is uw scherm op ooghoogte.
  • Goed zitten begint bij uw voeten. Sla uw benen niet over elkaar, maar zet uw voeten naast elkaar op de grond en schuif de onderrug tegen de rugleuning van de stoel. Zo blijft de wervelkolom mooi recht en is het werken achter de computer beter vol te houden.
  • Een bureaustoel is hiervoor het beste te gebruiken, omdat u deze helemaal kan instellen op de hoogte van de tafel.
  • Instellen van een bureaustoel:
  1. Stel de hoogte van de zitting zo in, dat de heupen zich iets hoger bevinden dan de knieën.
  2. Stel de zitdiepte zo in dat u een gebalde vuist tussen de knieholte en de voorzijde van de zitting kunt plaatsen.
  3. Stel de rugleuning in zodat deze de rug goed ondersteunt. De lumbaalsteun (de bolling onderaan de rugleuning) moet mooi in de rugholte vallen.
  4. Plaats de vingers op uw sleutelbeen en laat de arm vervolgens omlaag hangen. Stel nu de armleuning in zodat deze de elleboog raakt.
  5. Stel daarnaast het bureau – als dit mogelijk is – qua hoogte zo in, dat deze gelijk is aan de armsteun.
  6. Zorg dat het beeldscherm op ooghoogte staat en u loodrecht naar het scherm kijkt.
  7. Tip: Probeer zolang u thuiswerkt de stoel van kantoor te gebruiken!

Staan en bewegen:

  • Sta minimaal twee keer per uur op, bijvoorbeeld tijdens het bellen. Zit niet langer dan twee uur achtereenvolgens achter het scherm en neem daarna tien minuten rust.
  • Doe regelmatig tussendoor oefeningen met nek en schouders of squats (opstaan en gaan zitten).
  • Zorg dat u uw spieren regelmatig ontspant.
  • Let op uw ademhaling.
  • Loop heen en weer tijdens het bellen.
  • Neem de tijd voor een wandeling als u ergens over na moet denken of na de lunch.
  • Zorg voor een vast dagritme waarin beweging een rol speelt. Begin en/of eindig de werkdag met het doen van oefeningen, een stukje wandelen of fietsen.
  • Beweeg minimaal 5x per week een half uurtje matig intensief (licht hijgen en transpireren) waarvan 2 keer krachttraining.

Afspraak maken:

Als u, ondanks de tips, toch klachten houdt of klachten krijgt, dan staat het team van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin en De Kranshof voor u klaar! Maak hiervoor eenvoudig een afspraak met ons via ons contactformulier. Onze fysiotherapeuten hebben ruime ervaring met deze en andere behandelingen.

Meer weten over onze diensten en de praktijk? Neem een kijkje op onze website: https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl

Houd de enkel stabiel!

 

Bent u door uw enkel gegaan of is dit al vaker gebeurd? Neem dan de tijd om goed te herstellen en te werken aan het verbeteren van de stabiliteit van uw enkel.

Tijdens een enkelverzwikking klapt de enkel, meestal naar binnen, om. De buitenste enkelbanden worden dan overrekt of scheuren in. Een eerste enkelverzwikking is vaak erg pijnlijk en de enkel wordt vaak snel dik en blauw. Bij een normaal herstel kan er binnen 6 tot 8 weken weer volledig worden belast. Het is belangrijk de tijd te nemen om te herstellen. Als de enkelbanden nog niet goed zijn genezen en/of de spieren rondom de enkel nog niet goed functioneren, is de kans groter dat de enkel opnieuw verzwikt en het herstel langer duurt.

Hoe merkt u dat uw enkel nog niet stabiel is:

  •  In wisselende mate pijn en zwelling;
  • Verstoorde coördinatie/aansturing van de enkel;
  • Verlies van stabiliteit van de enkel. Men ervaart instabiliteit soms alleen bij het hardlopen, maar het kan ook al bij lopen, traplopen en/of lopen op een ongelijke ondergrond;
  • Verlies van spierkracht van de enkel;
  • Angst om te bewegen;
  • Verminderde beweeglijkheid/stijfheid in de andere gewrichten van de enkel en voet;
  • Vergrote beweeglijkheid van de enkel als gevolg van onvoldoende herstel van de enkelbanden.

Wat kunt u zelf doen?

  • Om te voorkomen dat langdurige enkelinstabiliteit ontstaat, is het dus belangrijk dat een enkelverzwikking goed wordt behandeld;
  • Doe in de herstelperiode oefeningen die de enkel versterken op geleide van de pijn, zwelling en vermoeidheid van de enkel. Zie voor oefeningen de “versterk je enkel” app;
  • Als lopen pijnvrij is, dan kan er begonnen worden met het opbouwen van snelwandelen, om vervolgens te kunnen gaan hardlopen;
  • Tijdens het hervatten van een sport: train eerst rustig en mocht dit goed gaan, dan kan men vervolgens intensiever en langer gaan trainen.

Wat kan de (sport)fysiotherapeut voor u doen?

Soms is het nodig om de enkel in te tapen. Op geleide van pijn, zwelling en stijfheid wordt de enkel stapsgewijs versterkt door het uitvoeren van licht belastbare oefeningen. Vervolgens zal, door zwaardere oefeningen, de enkel worden versterkt tot op het niveau van werk en/of sport. Het kan in het begin noodzakelijk zijn tijdens het sporten een brace te dragen ter voorkoming van een nieuwe enkelverzwikking.

Als u, ondanks de tips, toch klachten houdt of krijgt, dan staat het team van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin en De Kranshof voor u klaar! Onze fysiotherapeuten hebben ruime ervaring met deze en andere behandelingen. Wilt u een afspraak maken,  klik dan hier https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/contact/