Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2019 met een:

(515 beoordelingen)

8.8

 

Hoeveel moet u bewegen?

Om in goede gezondheid te blijven is voldoende lichaamsbeweging nodig. Daarom heeft de Gezondheidsraad een Beweegrichtlijn opgesteld.

Dit betekent dat volwassenen en ouderen wordt geadviseerd om:

  • 2,5 uur per week matig intensief of intensief te bewegen;
  • 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen uit te voeren.

Als u ouder bent is het verstandig om ook balansoefeningen uit te voeren.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt elke dag een half uur wandelen of fietsen, waardoor u licht vermoeid raakt (hierdoor kunt u licht gaan transpireren, het hart gaat sneller kloppen en u gaat sneller ademen). Ook intensievere activiteiten in het huis en/of in de tuin dragen bij aan voldoende lichaamsbeweging. Deze activiteiten behoren tot matig intensief bewegen. Intensief bewegen is bijvoorbeeld hardlopen, fietsen met een snelheid van 22 tot 26 kilometer per uur of voetballen.

Voor het uitvoeren van spierversterkende oefeningen kunt u naar een fitnesscentrum gaan, maar het is ook mogelijk om deze thuis uit te voeren. U zou dan kunnen denken aan de volgende mogelijkheden:

Balansoefeningen kunt u uitvoeren door bijvoorbeeld op 1 been te gaan staan of een schaatspas te maken. Mocht u moeite hebben met de oefening, dan is het voor uw veiligheid verstandig om de oefening uit te voeren bij het aanrecht of een stevige stoel vast te pakken.

Hoe houdt u het vol?

  • Kies een activiteit of sport die u leuk vindt en die past bij uw lichamelijke conditie.
  • Zoek iemand waarmee u samen gaat bewegen/ sporten.
  • Ga sporten/bewegen op een vast tijdstip.
  • Zet de beweegactiviteit in uw agenda.

Lichamelijke klachten of blessures?

Mocht u blessures of lichamelijke klachten hebben waardoor het bewegen niet zo gaat als u zou willen; de fysiotherapeuten van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin, De Kranshof helpen u graag.

Mocht u toch nog klachten houden, dan kunnen wij samen met u kijken naar een passende beweegactiviteit.

Uw beloning

  • U krijgt meer energie en u voelt zich fitter.
  • U hebt minder kans op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en sommige soorten van kanker.
  • Bewegen is goed voor de geestelijke gezondheid, u verkleint de kans op dementie en depressie.
  • Afvallen gaat beter als u meer beweegt.

Voor meer informatie over de Beweegrichtlijn klik hier: https://www.youtube.com/watch?time_continue=38&v=76mTZeiuKrc&feature=emb_logo

We wensen u veel succes!