Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2020 met een:

(197 beoordelingen)

9.0

Door de coronacrisis werken veel werknemers voornamelijk vanuit huis. Dit betekent vaak werken op een niet goed ingerichte thuiswerkplek. Wij als fysiotherapeuten hebben de afgelopen maanden gemerkt dat er een toename is van nek-, schouder- en rugklachten. Dit heeft mogelijk een relatie met een slechte werkhouding op de thuiswerkplek.

Hoe kunt u uw lichamelijke klachten voorkomen en verminderen?

Werkhouding:

  •  Maak gebruik van een los toetsenbord en plaats de laptop op een stapeltje boeken, daardoor zit u minder snel in elkaar gezakt.
  •  Goed zitten begint bij u voeten. Sla uw benen niet over elkaar, maar zet uw voeten naast elkaar en schuif de onderrug tegen de rugleuning van de stoel. Zo blijft de wervelkolom mooi recht en is achter de computer werken beter vol te houden.
  • U kunt hiervoor het beste een kantoor/bureaustoel gebruiken, omdat u deze helemaal kunt instellen op de hoogte van de tafel.

 

 

Instellen van een bureaustoel:

  • Stel de hoogte van de zitting zo in dat de heupen zich iets hoger bevinden dan de knieën.
  • Stel de zitdiepte zo in dat u een gebalde vuist tussen de knieholte en de voorzijde van de zitting kunt plaatsen.
  • Stel de rugleuning in zodat deze de rug goed ondersteunt. De lumbaalsteun (de bolling onderaan de rugleuning) moet mooi in de rugholte vallen.
  • Plaats je linker vingertoppen op je linker sleutelbeen en doe hetzelfde aan de rechterkant  en laat vervolgens de arm omlaag hangen. Stel nu de armleuning in zodat deze de elleboog raakt.
  • Stel daarnaast het bureau (als dit mogelijk is) qua hoogte zo in dat deze gelijk is aan de armsteun.
  • Zorg dat het beeldscherm op oorhoogte staat en u loodrecht naar het scherm kijkt.

Staan en bewegen:

  • Sta minimaal 2 keer per uur op, bijvoorbeeld tijdens het bellen.
  • Doe tussendoor regelmatig oefeningen met nek en schouders of squats (opstaan en gaan zitten).
  • Zorg dat u uw spieren regelmatig ontspant.
  • Loop heen en weer tijdens het bellen.
  • Loop een blokje om als u ergens over na moet denken of tijdens de lunch.
  • Zorg voor een vast dagritme waarin bewegen een rol speelt. Begin en/of eindig de werkdag met het doen van oefeningen, een stukje wandelen of fietsen. Voor oefeningen klik hier: https://www.fysiotherapiepassewaaij.nl/nieuws-blogs/behandelen-op-afstand-en-oefeningen-op-ons-youtube-kanaal/
  • Beweeg minimaal 5x per week een half uur matig intensief (licht hijgen en transpireren) waarvan 2x krachttraining.

Als u, ondanks de tips, toch klachten houdt of krijgt dan staat het team van Fysiotherapie Passewaaij, De Gravin en De Kranshof voor u klaar! Onze fysiotherapeuten hebben ruime ervaring met deze en andere behandelingen.