Wat is bekkenfysiotherapie?
Bekkenfysiotherapie richt zich op het behandelen van klachten in het gehele gebied van buik, bekken en lage rug. De spieren van lage rug, buik en bekken spelen een rol bij houding en bewegen. Daarnaast hebben vooral de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. Klachten in het gebied van bekken, buik en bekkenbodem komen voor bij vrouwen, mannen, kinderen en ouderen.

Bekkenfysiotherapeuten hebben na hun opleiding fysiotherapie een driejarige post-hbo-opleiding bekkenfysiotherapie gevolgd. Ineke van ’t Klooster is geregistreerd bekkenfysiotherapeut.

Bij welke klachten kan bekkenfysiotherapie zinvol zijn:

• Ongewild verlies van urine of ontlasting (incontinentieklachten).
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en of te ontlasten.
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting: obstipatie.
  • Verzakking van blaas, baarmoeder of darmen.
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen.
  • Pijn bij de seksuele gemeenschap als dit komt door een te gespannen bekkenbodem.
  • Begeleiding rondom operaties in de onderbuik (b.v. van blaas, baarmoeder of darmen).
  • Pijn in het bekken en de onderrug.
  • Problemen rondom zwangerschap en bevalling (b.v. bekkenpijn of ongewild urineverlies).

Onderzoek en behandeling
De eerste keer voert de bekkenfysiotherapeut een uitgebreid vraaggesprek met u om de klachten zo goed mogelijk in kaart te brengen. De bekkenfysiotherapeut doet vervolgens onderzoek naar houding, beweging en de functie van de spieren.

Daarna legt de bekkenfysiotherapeut uit hoe de klachten zijn ontstaan en wordt, in overleg met u, het behandeldoel, het verwachte eindresultaat, het behandelplan en de behandeltermijn vastgesteld. Indien nodig wordt dit gedurende de behandeling bijgesteld.

De behandeling bestaat uit het geven van adviezen en oefeningen. Soms wordt er gewerkt met apparatuur zoals myofeedback, electrostimulatie of de rectale ballon. Indien nodig wordt gemasseerd of worden er gewrichtsmobilisaties uitgevoerd.