Wat is dry needling?
Dry needling is een nieuwere behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode komt uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt. De spieren raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald gebruikt; er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ’energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren, zogenaamde ‘triggerpoints’, en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen.
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Triggerpoints kunnen ontstaan door:

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijvoorbeeld enkels en knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en verschillen in beenlengte, bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut analyseert allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten. Daarna worden de spieren nader onderzocht die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen behandelt de fysiotherapeut om de spieren te ontspannen.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling richt zich op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt de therapeut vaak meerdere spieren in uw arm of been, maar ook de spieren langs de wervelkolom.

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als de juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren even vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden. Qua kosten is deze methode een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Registratie: Carin van Grootveld heeft in september 2013 het certificaat voor de cursus Extremiteiten behaald en hebben in 2014 de module Wervelkolom gevolgd. Ineke van ’t Klooster past dry needling toe in het buik- en bekkengebied.