Wat is psychosomatische fysiotherapie?

Bij psychosomatische fysiotherapie is er aandacht voor de wisselwerking tussen lichamelijke (somatische) en geestelijke (psychische) klachten. Lichamelijke klachten hebben vaak overbelasting als oorzaak. Als deze overbelasting door stress of psychische problemen komt, is alleen behandeling van de lichamelijke klachten niet voldoende. Bij de psychosomatisch fysiotherapeut bent u op de juiste plek.

Voor welke klachten kunt u terecht bij de psychosomatisch fysiotherapeut?

Lichamelijke klachten zoals: spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn, nek- en rugklachten, hyperventilatie, benauwdheid, druk op de borst, hartkloppingen, maag- en buikklachten, duizeligheid, chronische pijnklachten, onbegrepen pijnklachten en pijnklachten die steeds maar weer (op een andere plaats) terugkomen.

Psychische klachten zoals: vermoeidheid, prikkelbaarheid, gejaagdheid, slecht slapen, stress, burnout, veel piekeren of somber zijn, onzeker of angstig zijn.

De werkwijze: de eerste behandeling bestaat uit een intake en onderzoek, zodat er een duidelijk beeld ontstaat van uw klacht. We stellen samen doelen op en maken een behandelplan. Vanaf de tweede behandeling starten we met interventies die passen bij het behandelplan.

De behandeling kan bestaan uit voorlichting, ontspanningstherapie, mindfulness, ademtherapie, gesprekstherapie, haptonomie of lichaamsbewustwording. De verschillende interventies worden zo gecombineerd dat deze specifiek op uw klachten worden afgesteld. Dit betekent dus altijd zorg op maat.

Het doel van de psychosomatische therapie kan zijn:

• Inzicht in oorzaak en en in stand houden van de klacht.
  • Veranderen van factoren die de klacht in stand houden.
  • Ontspanning en het aanleren van een gezonde ademhaling.
  • Verfijnen van het gezonde lichaamsgevoel.
  • Aanvoelen en respecteren van eigen grenzen.
  • Activeren van gedragsverandering om op een andere manier om te gaan met klachten.
  • Bevorderen van het vertrouwen in functioneren van het eigen lichaam.

Willeke Peters is psychosomatisch fysiotherapeut.