Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2019 met een:

(515 beoordelingen)

8.8

Voor wie is dit programma bedoeld?
Voor cliënten met Diabetes Mellitis type ll, ouder dan 18 jaar, die gemotiveerd zijn om te gaan bewegen.
U wordt verwezen door de huisarts, de praktijkondersteuner van de huisarts of de diabetesverpleegkundige.

Wat is het doel van het programma?
Het doel van het beweegprogramma is om u in 6 maanden tijd verantwoord zelfstandig te laten bewegen, zodat:

  • u zich fitter voelt;
  • u een betere conditie heeft;
  • u minder risico hebt op complicaties van diabetes;
  • u beter functioneert op uw werk en thuis;
  • u meer zelfvertrouwen en inzicht in de ziekte krijgt.

Hoe is het programma opgebouwd?

  • Aan de hand van de verwijsbrief neemt de fysiotherapeut een intake bij u af en worden uw persoonlijke doelen met u besproken;
  • Daarna wordt u getest en worden er vragenlijsten afgenomen.
  • Er nemen 4 tot 6 personen deel aan een groep.
  • De duur van het programma is 6 maanden, naar gelang uw vergoeding uit de zorgverzekering dit toelaat.
  • Er zal één keer per week in groepsverband worden getraind. Daarnaast is het van belang dat u ook enkele malen per week zelfstandig beweegt.
  • Aan het einde van het beweegprogramma is het de bedoeling dat u een sport/beweegactiviteit hebt gevonden dat u leuk vindt en wil gaan voortzetten.
  • Tussentijds en aan het eind van het programma vinden evaluaties plaats.

Wordt het programma vergoed?
Het programma wordt vergoed indien u voldoende aanvullend verzekerd bent. U kunt dit bij uw fysiotherapeut of zorgverzekering navragen.
Het diabetes beweegprogramma wordt verzorgd door Juliette van Gompel.

Beweegrichtlijn
De Nederlandse Gezondheidsraad heeft in 2017 een nieuwe beweegrichtlijn ontwikkeld. Dit om risico’s te verkleinen op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en depressieve symptomen en botbreuken. U kunt daarom het beste voldoen aan onderstaande beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Matig intensieve inspanning betekent dat de activiteit u enige moeite kost: u begint iets te transpireren maar kunt nog wel gewoon praten. Voorbeelden: stevig doorwandelen en in een vlot tempo fietsen.

Mensen met overgewicht, kinderen en jongeren dienen minstens 60 minuten per dag te bewegen.

 

Meer over onze werkwijze en eerste afspraak