Fysiotherapie Passewaaij

Patiënten beoordeelden ons in 2019 met een:

(515 beoordelingen)

8.8

Hoeveel moet u bewegen voor een goede gezondheid en om u fit te voelen?
Uit veel onderzoeken blijkt dat bewegen goed is voor lichaam en geest. Mensen die voldoende bewegen hebben een betere kwaliteit van leven. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kans dat u hartklachten, diabetes, darm- of borstkanker krijgt, kleiner wordt als u voldoende beweegt. Regelmatig bewegen kan ook bijdragen aan het herstel bij een depressie.

Om te voldoen aan de Fitheidsnorm, waarbij mensen een goede conditie van het hartvaatstelsel hebben, is het nodig om driemaal per week tenminste twintig minuten intensief te bewegen. Hierbij wordt u moe en transpireert u behoorlijk. Hardlopen, wielrennen, balsporten, cardiotraining en fitness zijn intensieve sporten.

Beweegrichtlijn
De Nederlandse Gezondheidsraad heeft in 2017 een nieuwe beweegrichtlijn ontwikkeld. U kunt daarom het beste voldoen aan onderstaande beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen:
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.
Matig intensieve inspanning betekent dat de activiteit u enige moeite kost; u begint iets te transpireren maar kunt nog wel gewoon praten. Stevig doorwandelen en in een vlot tempo fietsen zijn goede voorbeelden. Mensen met overgewicht, kinderen en jongeren dienen minstens zestig minuten per dag te bewegen.

Onze trainingen