Beweegprogramma

Voldoende lichaamsbeweging hoeft niet ingewikkeld te zijn. Voor volwassenen geldt dertig minuten matig intensief bewegen op minstens vijf dagen van de week als minimale beweegnorm.

Op de fiets naar de supermarkt, de trap in plaats van de lift, een uurtje tuinieren, je zit al snel aan deze norm. Echter is het soms moeilijk om aan de deze norm te voldoen. Alpha fysiotherapie helpt u graag

Bewegen met een chronische aandoening

Heeft u een chronische aandoening zoals bijvoorbeeld artrose, COPD, osteoporose of een coronaire hartziekte? Of heeft u moeite om een actieve leefstijl te onderhouden als gevolg van een chronische aandoening of bijvoorbeeld na een oncologische behandeling? Juist voor u kan lichamelijke activiteit dan veel winst opleveren.

Regelmatig bewegen

Regelmatig bewegen draagt  bij aan uw gezondheid. Bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte, hart en bloedvaten blijven beter in conditie en botten blijven langer sterk. Ook verkleint beweging de kans op overgewicht.

Bewegen op maat

Wanneer u een chronische aandoening heeft en moeite heeft om voldoende actief te zijn, en blijven, kunnen wij een programma opstellen dat is afgestemd op uw persoonlijke situatie en wensen. Het programma is in klein groepsverband mogelijk met mensen met dezelfde aandoening.

Samen werkt u aan het ontwikkelen van een actieve leefstijl met als doel deze leefstijl uiteindelijk zelfstandig te handhaven. U kunt dan doorstromen naar een sport- of beweegactiviteit bij u in de buurt.

squats

Aan de slag

Voordat u start krijgt u een intake en onderzoek van uw fysiotherapeut om te kijken of u in aanmerking komt voor een dergelijk programma. Vervolgens bepaalt u samen uw behandeldoelen en wordt een passende en persoonlijke behandelmethode gekozen.

Het programma is gericht op uw algehele fitheid en conditie, altijd met oog op de invloed die uw aandoening daarop heeft. Ook dagelijkse activiteiten die voor u lastig zijn komen aan bod. De nadruk ligt op hoe u activiteiten in uw dagelijks leven in kunt passen. De behandeldoelen zijn behaald wanneer u uw actieve leefstijl zelfstandig kunt onderhouden.

De juiste activiteit ná het beweegprogramma

Veel vormen van bewegen zijn goed voor mensen met een chronische aandoening. Sommige mensen vinden het prettig om in groepsverband te (blijven) bewegen. Is een reguliere sport niet geschikt of te zwaar voor u, dan kunt u kiezen voor een aangepaste vorm van lichaamsbeweging.

Er zijn diverse beweegprogramma’s beschikbaar: